Territori, Habitatge i Transició Ecològica destina 7 MEUR a millorar la xarxa de camins agrícoles i construir noves vies ciclistes a l'entorn de l'Eix Diagonal al Penedès

El Departament adjudica les obres “per a facilitar la circulació de vehicles agrícoles, vianants i de bicicletes en condicions de seguretat” a l’entorn de la carretera C-15 entre Vilafranca del Penedès i Sant Pere de Riudebitlles, ha remarcat la consellera, Sílvia Paneque i Sureda

Els treballs començaran durant aquesta primavera i tindran un termini d’entre cinc i deu mesos, segons el tram

eix diagonal C-15 camins ciclistes bicis

El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha adjudicat, per un import de prop de 7 MEUR, les obres per ampliar i millorar la xarxa de camins agrícoles i de servei i construir noves vies ciclistes a l’entorn de la C-15 (Eix Diagonal), entre Vilafranca del Penedès i Sant Pere de Riudebitlles. Els treballs començaran durant aquesta primavera i tindran un termini d’entre cinc i deu mesos, segons el tram. Consistiran principalment en el condicionament dels camins agrícoles per al pas de cotxes, tractors i bicicletes al llarg de l’àmbit d’actuació a l’entorn de la C-15 per afavorir la circulació en condicions de seguretat tant de vehicles a motor com de bicicletes.

Aquesta actuació “permetrà el pas de maquinària agrícola i mobilitat activa en condicions de seguretat per l'eix de la C-15, tot potenciant tant la vessant de mobilitat quotidiana com afavorint la creació de la xarxa cicloturística del Penedès”, ha ressaltat la consellera, Sílvia Paneque. “D’una banda, facilitem la mobilitat de la maquinària agrícola en aquest entorn i, així, la seva activitat i, de l’altra, potenciem la mobilitat activa i sostenible”. L’obra que ara s’adjudica permetrà “afavorir la connectivitat local dels municipis per on transcorre aquest eix” i també “facilitar la convivència dels diversos tipus de mobilitat”, ha remarcat Paneque.

El projecte transcorre en gran part del seu recorregut per calçada ja existent, amb alguns trams amb ampliació de plataforma. Es proposen dues tipologies de vials; d’una banda, els vials on la circulació de vehicles motoritzats i bicicletes està totalment segregada i de l’altra, vials on es comparteix la plataforma per a tots els modes de transport (2-1). També es preveu la millora de diversos enllaços, per millorar la connexió amb la C-15.

bicicletes Penedès Eix Diagonal C-15 agrícoles camins

Aquesta obra, que abasta 11,5 quilòmetres de longitud, es dividirà en quatre trams:

Vilafranca del Penedès – La Granada (2 km de longitud): S’inicia a la carretera C-15z, al nord de Vilafranca del Penedès, amb un carril bici que aprofita la calçada existent, i continua amb la construcció d’un de nou pel costat nord de la carretera, fins a la intersecció entre la C-15z i la C-243a. En aquest tram, com en la major part de l’obra,s’adopta una nova configuració de tipus 2-1. En aquest tram concret, a més, al marge esquerre de la carretera es planteja implementar una nova vorera que connecti Vilafranca del Penedès amb la Granada exclusiva per a vianants. La durada prevista de les obres és de cinc mesos, i el seu pressupost, d’1,1 MEUR.

La Granada – Puigdàlber (3,4 km): A l’entorn del polígon industrial la Teuleria, es projecten diverses actuacions que donen continuïtat a l’itinerari de mobilitat activa entre aquest polígon i el nucli de la Granada. Aquesta actuació inclou la implantació de noves voreres i un carril bici que connecta l’enllaç de la Granada amb el carrer Pedraforca. El traçat continua pel camí existent situat al marge esquerre del tronc de la C-15. A partir d’aquest punt, aprofitant la calçada existent, s’implanta novament un vial amb secció tipus 2-1 i es millora el ferm. L’actuació continua pel camí mantenint la mateixa configuració fins a Puigdàlber. En aquest tram s’aprofitarà completament la calçada existent menys a l’entorn del Pujolet, on es millora el traçat existent. El termini de les obres és de cinc mesos i el pressupost, d’1,5 MEUR.

Puigdàlber – Sabanell (1,5 km): Al nucli de Puigdàlber, el projecte inclou la millora de la connexió amb la carretera C-15, amb un nou enllaç format per dues rotondes, una a cada costat de la C-15. El carril bici en aquest punt travessarà el nucli de Puigdàlber aprofitant els carrers existents per a continuar pel camí existent del lateral oest de la C-15.

Es prossegueix pel marge esquerre de la C-15 amb una configuració 2-1 fins arribar a l’enllaç existent amb la carretera BP-2126. L’enllaç es millorarà mitjançant la construcció d’una nova rotonda. En aquest punt, l’itinerari ciclista se segrega novament de la calçada per a vehicles, mitjançant una via ciclista i rodeja la nova rotonda i continua adjacent a la carretera actual. Per a implantar el carril bici, serà necessària la construcció d’una nova estructura de pas sobre el torrent de Sabanell que permeti el pas segregat de ciclistes i vianants. El termini d’execució d’aquest tram és de 10 mesos i el pressupost, de 2 MEUR.

Sabanell – Sant Pere de Riudebitlles (4,5 km): A l’altura de Sabanell, en el creuament sobre la C-15, es planteja incorporar un carril bici a l’estructura existent i continua pel camí existent situat al marge dret de la carretera. En aquest punt, es projecta una nova zona d’aparcament a l’espai comprès entre el camí de Sabanell a les Casetes, el tronc de la C-15 i la carretera BV-2153. Aquest últim tram adopta novament la secció 2-1 i aprofitarà la calçada existent, amb alguns trams on serà necessari ampliar la calçada. El traçat continua pel mateix camí fins arribar al final de l’àmbit d’actuació, a l’enllaç existent de Sant Pere de Riudebitlles, a la C-15. Aprofitant l’esplanada existent, situada al marge est del camí, es preveu una zona de descans per a les persones que utilitzin la via ciclista. Termini previst: 6 mesos. Pressupost: 2,3 MEUR.

Les obres es completen amb els treballs de senyalització vertical, horitzontal, abalisament i barreres de seguretat.